Cada cop que llegeixo notícies sobre reformes educatives a l'estat espanyol o a Catalunya m'alegro més d'haver format part de l'última generació que va cursar el BUP i el COU. Des de llavors tota reforma m'ha semblat un pas enrere com m'han confirmat companys d'universitat de fora de Barcelona que van començar amb la ESO o amics amb germans més petits. Em sorprenia de la ESO que algú pogués arribar a enginyeria sense haver vist mai i tan sols què era un element químic (llavors ja em direu quan li parlaven d'entalpies i entropies).
Però sembla que les Conselleries de la Generalitat encara volen anar més enllà arran de la notícia publicada avui. Ja m'explicaran com un alumne de ciències pot prescindir de les matemàtiques en els seus dos anys previs a la universitat. M'agradaria saber quantes carreres científiques prescindeixen de les matemàtiques en el seu primer any i sobretot quantes realment no les necessitarien. Si no recordo malament en els dos últims anys apreníem a derivar i integrar, dues operacions complexes però imprescindibles en el món científic, base de la física i la química, i per tant també d'enginyeries, biologies, etc. Però és que a més les matemàtiques (que reconec que en el meu món laboral he necessitat utilitzar molt poc de moment i amb nivells de principi de batxillerat hauria tingut prou) són bàsiques per al desenvolupament de la capacitat d'abstracció humana. Sortint del titular també es redueixen (encara més) les hores de les nostres llengües, suposo que afavorir encara més el nivell d'analfabestime existent (només cal veure com escriu la majoria de gent). Sense llegir que es reforcin idiomes estrangers (que era el gran dèficit de la nostra època). Història (que ben ensenyada, no com en els nostres temps on la prehistòria es feia cada any i el segle XX es va fer un únic any i de passada, és bàsica per saber d'on venim i no repetir errors del passat) i filosofia (base del pensament humà) també redueixen, com no, el seu nombre d'hores.
Tot per potenciar les assignatures "especialitzades". El batxillerat és el camí a una especialització (universitària o de moduls professionals superiors) i precisament el què ha de fer és reforçar i aprofundir en les matèries troncals per arribar a la següent etapa amb una base consolidada, no només en el camp que un vol treballar sinó com a persona, el què inclou encara que un vulgui ser tècnic, saber expressar-se i saber pensar. Serà casualitat que la majoria de companys d'enginyeria havien tret grans notes de filosofia a la selectivitat? Suposo que avui en dia en el batxillerat tècnic ja ni s'imparteix... tot per poder estudiar suposo models simplicats (per la fluixa base matemàtica) de la dinàmica d'un vehicle (lògicament molt més motivant, però que ja es veurà a la carrera... si passen els càlculs i àlgebres de primer).
17 de gener 2008
L'educació en aquest país
Escrit per sukkus a les 20:54
Categoria: Actualitat
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
4 comentaris:
estic d'acord...
Cada cop te n'adones més que elq ue importa és tenir una gran base, i l'especialització l'esculls tu.
Pel que fa a les mates, una vergonya... no sé si és per vocació, però no em puc imaginar un món sense les mates, i crec que el que haurien de fer és obligar als que fan lletres a saber-ne més (així potser els periodistes no la cagarien tant amb uns simples gràfics).
Les mates dónen capacitat d'abstracció, raonament i lògica.
La filo dóna eines per a formar el teu pensament
Bases fonamentals per a una bona formació i una performance excel.lent en qualsevol carrera.
Per cert, has canviat les lletres? No és llegeix gaire bé
No havia canviat res però el putu blogger m'havia borrat un punt i coma de la plantilla i d'aquí l'embolic
Lo malo del COU, es que con el título haces poco. Eres maestro de nada, aprendiz de todo. Esto te obliga a seguir estudiando, en detrimento de los que hicieron FP, que ya tiene algo para trabajar.
Lo de la historia, siempre me habia sorprendido. Cada año esperaba conocer algo del siglo XX, y creia que en 3º o COU llegariamos al fin hasta la década que estabamos. Una decepción.
Las mates, de risa. Cuando hice mates en la universidad, había gente que no habia visto los números complejos, y flipaban con la "i".
Fa molta pena l'educació d'aquest país.
Si fins i tot el Montilla ha portat els seus fills més petits a l'escola privada!
Per algo serà.
De totes maneres, analfabetisme n'hi ha en abundància i a totes les edats. Només he de llegir cada dia alguns mails de certes persones que no saben expressar-se ni escriure amb un mínim de correcció. I ja no diguem quan intenten fer-ho en català.
Deixa el teu comentari