20 de setembre 2006

El carril de la dreta existeix!!!

Sembla ser que gràcies a les noves mesures repressives i al carnet per punts, la mortalitat a les carreteres està baixant, la qual cosa ha de ser motiu d'alegria per tots. Amb la por a perdre el carnet sembla que la gent s'ho pensa més a l'hora de prendre una copa de més abans de conduir i sobretot ha deixat de córrer. El descens de la velocitat mitjana a les carreteres és notable i visible, i malgrat el meu públic desacord davant d'aquestes mesures, sembla que de moment donen els resultats ràpids que s'esperaven en quant a baixada de morts.
Assolit aquest punt i donat que ja és difícil baixar gaire més les velocitats de la gent, estaria bé que es comencés a perseguir d'altres conductes i normes de la carretera, tant per rebaixar encara més els nivells d'accidentalitat, com per millorar la fluidesa del trànsit, doncs aquesta també hauria de ser una de les prioritats de la DGT, encara que mai ho sembli. L'evolució humana ha anat indefectiblement lligada a l'augment en la rapidesa de desplaçaments entre llocs. Aquest creixement fins ara ha estat exponencial, però amb l'augment del trànsit i les mesures en contra dels avenços tecnològics, com és aplicar límits de velocitat clarament inferiors al potencial real, ens trobem davant d'una situació d'involució que com a mínim s'hauria de lluitar mitjançant la búsqueda d'una major fluidesa del trànsit.
Això implica apart d'inversions en infraestructures, millores en els creuaments de vies, sincronització de semàfors, etc. el perseguir les conductes que clarament atempten contra aquest objectiu (i contra el reglament). I si hi ha una conducta àmpliament extesa en aquest país, que provoca retencions i baixada de la velocitat de la via i que a sobre s'ha incrementat des de la repressió de la velocitat, és el mal ús dels carrils de circulació en vies ràpides. El reglament diu clara i explícitament que hom ha de circular per defecte pel carril dret en aquestes vies, menys quan es veu obligat a adelantar a vehicles més lents, moment en què pot anar utilitzant successivament els carrils de l'esquerre. Ja és un problema de sempre, la mania que tenen la majoria dels conductors (d'aquest país) de conduir pel carril del mig per defecte quan es disposa de 3 o més carrils. És una postura molt còmode, perquè un no ha d'anar canviant entre carril dret i del mig quan es troba un camió o quan hi ha una incorporació, però que satura la via 1/3 de la seva capacitat real, a l'eliminar a la pràctica un dels tres carrils, doncs els vehicles ràpids, pel mateix efecte es veuen obligats a anar quasi sempre per l'esquerre per anar adelantant.
El problema però s'ha agreujat en els últims mesos. Davant la imatge que la velocitat és dolenta, s'ha extès entre molts conductors el circular directament pel carril esquerre sense cap mena de consideració. Dóna igual que el citat vehicle circuli clarament per sota dels límits màxims que marca la llei, es situen allà i s'hi poden passar estona, sense mostrar cap mena d'intenció d'augmentar lleugerament la velocitat (com els hi permet encara la llei), per tal d'avançar més ràpid i reincorporar-se al seu carril natural (que naturalment és el del mig, no el carril de camions que sembla ser el dret). Perquè pensar en els què van a darrere, si són assassins potencials? (encara que potser molts ara circulen ja en el màxims permesos o en els marges que encara permeten les toleràncies tècniques dels radars). El resultat d'això? Autovies de 3 carrils saturades amb un volum de vehicles mig-baix i constants frenades en el carril esquerre, que poden derivar en accidents a la mínima distracció. El frustrant d'això és veure llavors el carril dret completament lliure, mentre els altres estan plens i amb frenades constants. La solució de molts ex-conductors ràpids? Canviar al carril dret i circular tranquilament per allà a més velocitat que els demés (però dins dels límits legals), fins que es troben camions, en una conducta clarament més perillosa que les velocitats amb les què fins fa poc circulaven per un carril esquerre, en el qual els conductors lents tenien por d'entrar. Posarà algun dia la policia de trànsit multes a algú per circular lent en el carril que no li toca? O perseguirà a partir d'ara als què circulen per la dreta a velocitats legals? Quina sort que d'aquí res estaré conduint per les magnífiques Autobahn alemanyes, on un pot circular molt més tranquil i més ràpid, perquè tothom sap per on ha d'anar i què ha de fer.

3 comentaris:

_TT_ ha dit...

No sé, no sé. A mi me molesta mucho cuando voy a la velocidad maxima permitida en el carril izquierdo, y el fitipaldi de detrás se me pega al culo para que que corra más (no siempre puedes irte al carril del medio debido al trafico). Me da igual que sepas que no hay radares gracias a los POI de tu GPS y quieras ir a 150.
La solucion es ir tocando el freno levemente cuando estan demasiado cerca y luego dejarles pasar.

Lo del carril derecho vacio, ya pasaba antes de los puntos. Hay zonas del cinturón (para ser mas concretos, el que une el del litoral, hasta la ub) que normalmente va casi vacio. El del centro a petar, y el izquierdo va fluyendo.
Supongo que debe ser sicológico. "No soy tan lento como para ir por el derecho, pero no tan rápido para ir por el izq."

sukkus ha dit...

Sí, a mi tb me dan rabia los fitipaldi que se enganchan, a esos tb les frenó yo levemente para que se aparten. Lo del carril derecho ya pasaba antes de los puntos, como ya digo, pero de un carril izquierdo que va a 80-90 con tráfico medio no pasaba antes, y pasa ahora (cada dia en la A2 al menos) porque ir lento parece de héroes. El problema de esto son las constantes frenadas, que hacen q a la mínima distracción (como yo hoy cambiando de emisora de radio), puedas tener un piño (suerte del ABS y de qué no tenía nadie justo al lado en el carril del medio), y da más rabia cuando encima ves que en el derecho no hay nadie.
En mi "casi" accidente de hoy también me jode que la tía de delante ha metido una frenada del mil innecesaria, porque el de delante suyo (que tenía como a 200 m, que por eso ha sido cuando he decidido tocar la radio al no haber situación complicada inminente) ha frenado ligeramente. Y así es el día a día, inútiles conduciendo, pero el problema para la DGT siempre son los mismos.

sukkus ha dit...

Y lo de no soy tan lento para ir por el derecho es una memez, si no hay nadie es por donde se tiene que ir, en Alemania he ido a 170 por el carril derecho