17 de setembre 2006

Salvador

Salvador és una pel.lícula d'encàrrec, que intenta recuperar la memòria històrica sobre el cas de Salvador Puig Antich, un anarquista català que el 2 de març va ser executat pel mètode del garrot vil, i que per tant junt amb la torna del "polac" Heinz Ches, van ser els dos últims homes condemnats i executats pel ja llanguient règim franquista.
Malgrat que la pel.lícula indefectiblement porta a l'espectador potser en excès a idealitzar aquesta figura històrica com a màrtir i heroi que va fer avançar el procès de transició, l'obra no cau tampoc en un propagandisme progressista ni oculta les accions passades del protagonista. Efectivament amb nombrosos flaixbacs durant la seva conversa amb l'advocat un cop detingut, Salvador ens explica com decideix formar junt amb altres estudiants el grup anarquista MIL, que es dedica a finançar treballadors i repartir propaganda per acabar no només amb la dictadura sino establir una nova societat d'acord amb els seus ideals. Per a obtenir els diners necessaris per aquesta causa, el grup es dedica als atracaments a bancs armats, no dubtant en tirotejar-se amb la policia si és necessari. Intercalat amb escenes més quotidianes de la seva vida i les seves relacions amoroses això constitueix l'entretinguda primera part de la pel.lícula. La segona part (que potser se la podria criticar d'excessivament llarga) es centra ja més plènament en el procès, en la seva vida a la presó, el drama familiar, les esperes en va de derogacions de la pena o indults fins a l'últim moment i el naixement d'una amistat amb un dels funcionaris de presons, que reflexa perfectament que molts dels odis humans són fruit del desconeixement de l'altre.
Després de rebutjar d'altres directors del seu desconeixement del protagonista real, el productor Jaume Roures (Los lunes al sol) va dedicir posar la seva producció en mans del barceloní Manuel Huerga, amb una àmplia experiència en el món audiovisual i experiència en llargmetratges en Gaudí i Antàrtida. El treball realitzat és per mi excel.lent, amb una bona posada en escena de l'època retratada, amplitud de recursos visuals i un drama molt realista i conmovedor que emociona sincerament a l'espectador. Bona culpa d'això en té sens dubte l'excel.lent interpretació de l'alemany, nascut a Barcelona, Daniel Brühl (qui va decidir aprendre català per a la filmació del film), demostrant-nos com a Good Bye Lenin! el bon actor que porta a dins (que també l'hem pogut veure recentment en papers menys principals a Los Edukadores, Feliz Navidad y Cargo). L'escena final de l'execució posa realment la pell de gallina davant d'aquest mètode salvatge que era el garrot vil, només utilitzat en el nostre país.
Una excel.lent pel.lícula doncs d'un drama real, recomenable per als qui vulguin recordar aquells fets viscuts i encara més pels què encara no havíem nascut i només hem sentit referències dels fets.

5 comentaris:

Marc Gil ha dit...

Bé, ara ja he vist la peli i ja puc llegir la teva crítica.

Realment és tal com l'has explicat. La pel·lícula comença lentament, amb tranquilitat i explicant-nos la vida de Puig Antich. Principalment, en aquesta part, disfruto de la selecció musical que tot i ser una mica tòpica (ja l'hem sentit en moltes altres pelis de l'època) és la que hi havia en el moment i, per tant, és com ha de ser. Per suposat em quedo també amb la jove idealista encarnada per Ingrid Rubio que descobreix que el món no és de color de rosa per molts petards que es fumi. En conec alguna de persona així...Bé, també em quedo amb els seus fenomenals pits! Sempre m'ha atret molt aquesta noia.

De la segona part, i mira que saps que acabarà com acaba, és tant agònica...Jo ho he passat malament. I m'he enfadat i m'he sentit impotent. Una mica com l'advocat. I sembla mentida que aquestes coses passessin en aquest país fa no tant i que encara passi en d'altres. Som així d'idiotes tots plegats.

Bé, peli 100% recomanada.

Listo Entertainment ha dit...

a mí la peli me gustó...
hasta que le pilló la poli y empezó la agonía, los sollozos y los bostezos

http://lacinefilia.blogspot.com/2006/10/salvador.html

:)

Anònim ha dit...

Doncs... hauré de discrepar, nens... però només una mica.

M'agrada la primera part de la peli, molt ben dit això de la música perque trobo que està molt ben col·locada i a més m'ha permes descobrir Suzanne de Leonard Cohen :P

Impressionant la tasca de Brühl però sobretot de Ulloa i Watling amb el català, ella ho fa genial!

Però... voleu dir que no menyspreen una mica la figura del Puig Antich? De vegades sembla només un gigoló sense gaire cervell que no valora la vida (especialment al principi).

En qualsevol cas, per a mi el pitjor és l'evolució del funcionari de pressons, em sembla absolutament irreal que un tio que comença sent com és acabi cridant 'Franco muérete, hijos de puta', o alguna cosa així. Vale, coneix el Salvador i se'n fa amic, però... no sé, em sembla molt mal fet, què voleu que us digui...

Molta gent m'ha dit "¡Peliculón!"... jo la trobo una peli més, i si se'm fa especial és precisament perque descriu una època que, per a la nostra generació, continua sense aparèixer en els llibres del cole...

Impressionants Leonor Watling i una de les germanes del Salvador, la més rosseta...

sukkus ha dit...

Sí, la veritat que l'esforç amb el català de tots els actors no catalans és destacable.

La germana rossa és la que va morir en el primer capítol del Cor de la ciutat, no? Vaja putada haver-la perdut tan rapid.

En quant a la història del carceller, no sé on vaig llegir que es veu que era verídic, en fi, no sé fins a on la van exagerar

Anna Maria V. ha dit...

La història del carceller era verídica, però, és clar, qualsevol filtre literari o cinematogràfic estilitza estèticament i comercialment certs fets. Em sembla que s'ha de prendre com una manera de reflectir com és possible veure les coses de diferent manera en funció de noves vivències. Ja he dit a la meva crítica que no només es tracta de reproduir la història. A Salvador apareix clarament la intenció de donar a entendre que horrors similars encara estan passant en aquest món
Records.