06 de maig 2007

Infiltrados

Guanyadora de 4 oscars en el festival d'aquest any (entre ells 3 importants com millor pel.lícula, director i guió adaptat), Infiltrados (The Departed) és una adaptació americana del thriller de Hong Kong Juego sucio (Internal Affairs, 2002), obra que un servidor no ha vist i per la qual cosa la crítica es centrarà exclusivament en l'última creació de Martin Scorsese, sense entrar en comparatives amb la original.
Infiltrados trasllada la seva acció a Boston, on el capo de la màfia irlandesa Costello (Jack Nicholson) governa des de fa anys la ciutat, a pesar els intents continus de la policia estatal de Massachussets per poder-lo condemnar. Un dels seus secrets és tenir talps a la policia, l'últim dels quals és el jove Colin Sullivan (Matt Damon), qui aconsegueix fer una carrera meteòrica dins el cos policial. Dins d'aquest els inspectors Queenan (Martin Sheen) i Dignam (Mark Wahlberg) projecten la infiltració d'un jove policia irlandès amb un passat obscur, Billy Costigan (Leonardo Di Caprio), a la banda de Costello. L'obra ens comença explicant l'evolució dels dos talps, el seu passat i les seves accions fins a aconseguir llocs envejables dins les organitzacions on estan infiltrats. Naturalment això porta a un estretament del cercle que farà descobrir l'existència de dos traïdors en ambdós bàndols. Per la seva supervivència doncs els dos infiltrats s'hauran d'intentar descobrir, en una carrera desesperada que ha de portar al primer a l'èxit del seu bàndol.
Sens dubte entretinguda, a pesar de les dues hores i mitja de metratge, suportada sobretot per un bon guió original de la història, Infiltrados per mi però decep pel què podria haver arribat a ser. I és que si el famós director nordamericà potser mereixia alguna estatueta després d'una carrera amb grans obres com Taxi Driver o Goodfellas, el premi li ha arribat en la meva modesta opinió en una creació que no n'és mereixedora. I és que com a bon producte americà, ambientació, filmació, efectes especials i música (molt aconseguida l'escena amorosa amb Comfortably Numb de fons) estan molt cuidats, però també típic estadounidenc fallen coses de principi. Les històries dels dos protagonistes són poc creïbles, es gasta molt temps per a la seva caracterització, però tenim un jove exitós policia sense haver fet cap heroicitat que l'hagi catapultat tan ràpid a aquest lloc, i un jove clarament sospitós que a pesar de tot en pocs mesos es converteix en mà esquerre d'un mafiós, l'èxit del qual s'ha basat sempre precisament en la suspicàcia envers els demés. Tampoc covenç que quan la pressió es fa cada cop més forta, els caps de Sullivan li donin a aquest plens poders i suport, a pesar de decisions com a mínim sospitoses. El què més m'ha decebut però és que una història que podria ser molt més rica basant-se en matissos, en intentar mostrar els dos protagonistes com a no tan diferents a pesar d'estar en bàndols oposats, acaba esdevenint la típica lluita blanc-negre, bo contra dolent. Una de les escenes finals podria perfectament mostrar a un Sullivan que vol trencar amb la seva vida actual, ni que sigui per buscar la felicitat amb el seu amor, però s'acaba mostrant com un cobard a qui tot li importa poc i només vol salvar el cul. El final, malgrat no ser un possible final feliç que hauria estat indigne de l'obra i impropi de Scorsese, és però completament precipitat (imperdonable després de 2 hores i mitja) i de molta violència gratuïta.
En quant a l'actuació destacar per sobre de tots en Leonardo di Caprio, de qui no sóc especialment admirador, però que en aquesta obra sens dubte supera a la resta (fins i tot a pesar de la falta de sentiment en una escena desenllaç, en una nova mostra d'una direcció no tan brillant). En Jack Nicholson està correcte i li dóna un toc personal al seu personatge, com sempre, sense poder però en aquest cas explotar completament les seves grandíssimes condicions d'actor; mentre que en Matt Damon sorprèn negativament per una actuació desapassionada, per sota de les seves capacitats mostrades en d'altres ocasions en papers comparables.
Pel.lícula doncs entretinguda, especialment pels amants del gènere, i probablement recomanable tenint en compte les produccions americanes d'aquest any, però que queda lluny de ser una obra mestre, a pesar de què el guió original i el director tenien el potencial per haver-la aconseguit.

8 comentaris:

Anna Maria V. ha dit...

Hola, Sukkus.
Jo no he vist "Infiltrados". Haig de reconèixer, i no em fa vergonya (tot i que sé que no és molt habitual), que a mi no m'agraden les pel·lícules de Scorsese. Solen ser violentes, llargues i desagradables i, malgrat que no els hi vull treure mèrit, de vegades penso que es tracta d'una d'aquelles opinions que sembla que tothom ha de compartir, cosa a la qual m'hi nego en rodó. "Taxi driver" és una gran pel·lícula, ho sé, però per a mi té una de les escenes més desagradables que mai no he presenciat. La Jodie Forster, una nena petita, prostituïnt-se tan explícitament. No ho suporto. Potser perquè jo no estava emocionalment preparada quan la vaig veure per primer cop. Jo també era petita.
Total que, sistemàticament, no en vaig a veure cap de les pelis del senyor Scorsese.
Com que les teves opinions em semblen molt assenyades i són tan similars a les meves en general, tampoc aniré a veure "Infiltrados". Com a molt, la veuré a la tele quan la facin un dia.
D'altra banda, tampoc no aguanto al Leonardo de marres (no dubto que aquí estigui bé). Però no l'aguanto. Ni tan sols he vist "Titanic"...
Espero la pròxima amb impaciència.
Records des de Barcelona,
Anna

sukkus ha dit...

Hola Anna,

bé, la veritat que un servidor excepte els exemples esmentats tampoc ha vist cap altra obra de Scorsese. Les que he vist m'han agradat (bé, aquesta ja més entre cometes), però no sé perquè les que em queden tampoc m'atreuen en excés, així que no puc dir que sigui un fan d'ell. De fet, no solc rendir homenatge a gaire gent, com a director del qual em considero fan només destacaria al gran Kubrick (que excepte Eyes wide shut, la resta considero grandíssimes obres). Així que trobo bé poder reconèixer que un no va a veure el què se suposa que s'ha de veure.
En el què ja no coincidiríem és un rebutjar una obra per tenir una escena desgradable, més quan aquesta reflexa quelcom real com pot ser la prostitució infantil.El cinema per mi és una mostra del món on vivim (o en alguns casos una evasió), així que trobo bé representar aquestes coses, sempre que no sigui gratuïtament.

Jordi

Anna Maria V. ha dit...

Sí, sí, jo també trobo bé representar-ho tot quan sigui necessari, evidentment. El que em passa és una cosa que suposo que a tothom li passa per un motiu o un altre. Vaig anar a veure "Taxi Driver" quan la van estrenar. Era molt joveneta i no sabia què anava a veure. Aleshores, l'escena de la Jodie Forster em va impressionar molt desagradablement, i, per sempre més, m'ha quedat enregistrada a la memòria com una cosa desagradable. Estic segura que no n'hi havia per tant (l'he tornat a veure després i així és. De fet, lògicament, he vist coses molt pitjors), però aquella impressió primera d'algú que no està preparat per segons què no l'he poguda oblidar. De fet, també em va passar amb en Robert De Niro, que fa aquell paper tan ben fet i tan realista.
Res més. Una altra qüestió és que tot el que he anat veient de Scorsese tampoc no m'ha entusiasmat i més aviat se m'ha fet pesat.
Estem d'acord pel que fa a Kubrik: 2001, Senderos de Gloria, Espartaco, Lolita... autèntiques meravelles. "El resplandor" no m'acaba de convèncer, però em sembla que és pel doblatge. De tota manera, pot ser perquè hagi quedat superada. Actualment, més que por, fa riure.
Adéu,
Anna

sukkus ha dit...

Jeje, novament coincidim, Kubrick, gran mestre. L'únic que El Resplandor a mi el primer cop que la vaig veure em va encantar, sí que és un terror diferent a l'actual, però si la veus sol a la foscor, crec que segueix produïnt efecte. Amb el mèrit que és terror pur, en comptes del terror de: "imatge de sobte acompanyada de pujar el volum de la música de cop", que és amb el què es basen molts films. Això per mi és més un espant que terror, també quan es tanca una porta i no t'ho esperes també t'espantes.
Això sí, la vaig veure un segon cop a la Filmoteca amb amics i cine ple i llavors sí que semblava més de riure.
El què no va canviar per mi és el paperàs del gran Nicholson.
Sorprèn trobar admiradors de 2001 per cert, havies llegit la novel.la quan vas veure la peli?

Anna Maria V. ha dit...

No, no l'havia llegida. Crec que a tu et sorprèn trobar admiradors de 2001 perquè ets molt jove. A la gent amb un mínim de criteri de la meva generació els encanta. Va representar un punt d'inflexió dins del cinema de ciència ficció, a banda de la qüestió filosòfica, evidentment. Jo trobo que té moments antològics, com quan desconnecten el HAL i va cantant: Daisy, Daisy. Malgrat el que sembla, no està gens desfasada, perquè encara deixa l'espectador clavat a la cadira sense trobar una explicació a la primera. I què dir de la música? Per a mi, una meravella. També m'agrada molt tota la part inicial dels micos. En fi, ja veus que m'encanta Kubrik.
Fins una altra,
Anna

Anna Maria V. ha dit...

Per cert, m'he oblidat de respondre't al tema d"El resplandor". Segurament tens raó. De fet, a mi m'agrada aquest terror en estat pur, que actualment quasi no existeix, entre tant maquillatge, tanta música efectista i tants efectes especials. T'explicaré una cosa.
Tinc un germà que tradicionalment explicava (ara ja no ho fa tant) pel·lícules, i ho feia molt bé. Em va explicar "El resplandor" i em va fer tanta por que l'endemà era sola a casa i vaig haver de sortir al carrer de la por que tenia.
Amb aquests antecedents, potser era lògic que quan la veiés no em fes cap efecte. I si afegim el horrible doblatge, amb la veu de la Verónica Forqué tan coneguda...
doncs res.
Au, ja tens anècdota.
Anna

sukkus ha dit...

Hola Anna,

imagino que 2001 en el seu temps devia marcar, està clar que hi ha grandíssimes escenes (a mi la introducció dels micos m'encanta, especialment l'escena que vaig posar en el blog en forma de vídeo, gran combinació d'escena trascendent amb música fantàstica),però no deixa de ser una pel.lícula llarga, lenta, pesada i que si no has llegit la novel.la se'm fa difícil entendre que algú l'entengui (la resta potser amb un parell de visualitzacions s'enganxa, però el final???). A mi el primer cop (jove i sense lectura de l'obra) no em va agradar sincerament. La segona més gran i havent llegit la quatrilogia em va encantar. Però entenc que a molta gent no li agradi. Suposo que la gent més gran deu tenir el record de ser una obra trencadora quan la van veure i per això hi deu haver més opinions favorables.
Bé, en tot cas m'agrada conèixer una altra admiradora de l'obra, també conec algú de la meva generació a qui li agrada.
Jeje,auest post s'ha convertit més en un diàleg de Kubrick que en la pel.lícula en sí. Hauré de fer un post un dia d'aquests dedicat al gran mestre.

Salut

Jordi

Marc Gil ha dit...

Ei, perdoneu que em fiqui enmig del diàleg que teniu! jeje

Res, només et volia comentar que per fi l'he vist, en versió original (per practicar anglès...i anda que no és xungo) i la veritat és que estic força d'acord amb el teu comentari.

Sobretot em fa pensar la facilitat amb la que s'infiltren a la banda del Costello... Ho sento, però no m'ho crec. I el final, doncs bé...si més no et pilla una mica de sorpresa. Un desenllaç ràpid i fulminant! Encara que no acabo d'entendre perquè el company negre li costa tant fer-li cas al Billy. El més segur és que sigui per algun detall que no vaig entendre per culpa de l'anglès.

Ah, també vaig estar temptat de comptar les vegades que diuen Fuck, fucking, fucked...i d'altres variants. Per sort ja hi ha una llista feta. Total: 237 fucks (1,56 per minut)

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_films_ordered_by_uses_of_the_word_fuck