03 de febrer 2008

Catan Erweiterung Händler & Barbaren (II): escenaris nous

Com publicava en el post anterior, l'extensió comerciants i bàrbars disposa de 5 escenaris nous:

a) Die Fischer von Catan (els pescadors de Catan): el desert es substitueix per un llac i apareixen zones de pesca, tot associats també a números dels daus. Els jugadors a més de cobrar matèria prima en cada torn, cobren també cartes de peixos (que poden tenir 1, 2 o 3 d'ells) si tenen poblacions a la vora de les zones de pesca (1 carta si es té un poble, 2 si es té una ciutat). El peix, matèria de luxe, serveix per poder pagar les següents accions: 2 peixos envien al lladre fora de la illa (fins que torni a sortir un 7), 3 permeten robar una carta d'un rival, 4 agafar una matèria primera del banc, 5 construir una carretera i 7 comprar una carta de desenvolupament. Però atenció també es pot pescar una xiruca vella, la qual et resta un punt per la resta del joc...


b) Die Flüsse von Catan (els rius de Catan): a la illa de Catan apareixen dos rius que creuen zones de matèria prima, i acaben en zones pantanoses infèrtils. Cada carretera o poblat construit vora el riu dóna una moneda d'or. Els rius es poden creuar mitjançant ponts (màxim 3 per jugador), que valen dos totxanes i una fusta. El jugador més ric (número de monedes d'or) opté la carta de colon més ric (1 punt), mentre que la resta obtenen les cartes de colons pobres (-2 punts). Queda clar que aquest escenari és una lluita per estar als rius.



c) Der Zug der Karawanen (el tren de les caravanes): en el mig de l'illa un oasi de nòmades, que volen ovelles i blat per negociar, substitueix el desert. Quan un jugador construeix un poblat (o ciutat), s'inicia una ronda de negociació per atreure la caravana nòmada. Cda jugador posa tantes ovelles i blats com vulgui, i cada carta compta com un vot. La majoria de vots decideix on es posa el camell (en cas d'empat guanya el jugador que ha posat més cartes o en el seu defecte el jugador que acaba de construir). Els camells han de formar una caravana (màxim tres) que parteixen de l'oasi. Cada carretera construida per on passa la caravana compta doble de cara a la carretera més llarga. Cada població creuada pels camells val un punt més. La victòria es situa en aquest cas en 12 punts. L'escenari dóna un major valor a les ovelles, que normalment tenen menys sentit en el joc original.



d) Der Barbarenüberfall (l'asaltament dels bàrbars): en aquest escenari desapareixen el lladre i les cartes de desenvolupament normals (que es substitueixen per unes noves). També apareix un castell. Es comencen contruint 1 poblat i 1 ciutat. Dos bàrbars es situen en les caselles 2 i 12. Cada cop que algú construeix entren tres bàrbars a l'illa, situant-se un a cada casella de la costa amb els nombres que surtin de 3 tirades de daus consecutives amb diferents nombres. Quan 3 bàrbars arriben a un territori el conquereixen, deixant de donar matèria prima i destruint les poblacions que hi haguessin (es deixen tombades). Tampoc es poden construir carreteres o poblacions en ell. Les cartes de desenvolupament de l'escenari (que es juguen a l'instant i sense límit per torn) poden donar: expulsió d'un bàrbar, desplaçament d'un bàrbar a un altre territori (a voluntat) o caballers, que poden ser negres (i es poden situar en qualsevol camí lliure) o de la consagració (que parteixen del castell). Els caballers de cada jugador es mouen tres camins (que no tenen perquè ser carreteres) al final de cada torn. El pagament d'un blat permet moure un caballer cinc camins. Els caballers poden moure's lliurement per camins, carreteres i ciutats, siguin del jugador que siguin, però no poden haver-hi dos caballers a l'hora en el mateix camí.
Quan 4 caballers arriben a un territori conquerit el lliberen, fent presoners als 3 bàrbars, que es repartiran entre els jugadors que hagin aportat caballers (1 per cadascun mínim; si en sobra un pel què hagi aportat més caballers, o desempat amb daus, i 3 monedes d'or pel què perdi). 2 presoners donen 1 punt. Un dau de colors decidirà quins Ritter han mort en la lluita, rebent el jugador daminificat 3 monedes d'or per caballer perdut. 2 monedes d'or són intercanviables per una matèria primera. La regla del 7 es manté igual, a pesar de no haver lladre. Guanya qui arribi a 12 punts.



e) Händler & Barbaren (negociants i bàrbars): per restaurar el castell es necessita màrmol i vidres. A canvi el castell dóna eines de la seva ferrateria i sorra del riu. El màrmol (i també sorra) s'obté de la pedrera, a canvi d'eines. La vidreria necessita sorra i dóna vidre i eines. En aquest escenari desapareixen el 2 i el 12, les cartes de desenvolupament normals, i les cartes que donen 2 punts extres. 3 bàrbars es situen en els camins de l'illa (i s'aniran movent a voluntat del jugador que tregui el 7, robant una carta si el situa sobre una carretera d'un rival). Al començament cada jugador rep 5 ors i construeix un poblat i una ciutat, de la ciutat partirà el seu carruatge. Els carruatges es poden anar millorant, sota pagament de matèries primeres, podent fer fins a quatre millores (que signifiquen un punt adicional). Al final de cada torn, el jugador mourà el seu carruatge (4 moviments de base o més si l'ha millorat). Cada moviment significarà avançar més o menys en funció de si passa per camins o per carreteres, pagant peatge (or) si aquestes són d'un rival. Creuar-se amb un bàrbar també alenteix el pas, però hi ha la possibilitat d'expulsar-lo tirant els daus. Quan un carruatge arriba a un dels objectius (castell, pedrera i vidreria) obté una matèria primera a portar a un dels altres objectius. Quan hi arriba donant una matèria primera, a més suma un punt i certa quantitat d'or. Guanya qui arriba a 13 punts.


9 comentaris:

xerop ha dit...

Joder... aixi de cop sona una mica complicat!!

Ja ens ho explicaràs al pis : )

flop! - Ivan Rodriguez ha dit...

uf, no he entes res...
jejeje

Ep, et deixo aquest enllaç que sortia a Microsiervos, que potser t'interessa.
Salut!

http://www.cartype.com/page.cfm?id=2950

sukkus ha dit...

Home, tampoc pretenia que s'entengués totes les variants de cop, lògicament abans de jugar s'hauran de repassar totes les regles bé (només he posat les principals). L'objectiu és veure quines atrauen més per provar :).

Jo les variants mestre de ports i pescadors les provaria en un dia de partida normal, perquè no són complicades i crec que poden donar certa riquesa adicional al joc.

Els dos últims escenaris són per provar en una nit amb més calma, semblant a la què vam fer a cal Lluitxi. Flop! tú que trobaves a faltar lluites, l'asaltament de bàrbars crec que et pot molar.

Anònim ha dit...

El meu germà em va explicar el de cavallers i ciutats... la veritat que sembla molt bo, encara que no le'he pogut provar... a veure si hi ha un moment algun dia d'aquests

sukkus ha dit...

La de cavallers i ciutats és molt bona, serà l'última en comprar-me perquè ja la conec i tú la tens, però és la que tinc més ganes de tornar a repetir. Això sí, és llarga de collons, així que sí que només és vàlida per nit de friki-jocs.

Txes ha dit...

em veig al pis fent una partida cada dia abans de dormir...

sukkus ha dit...

Jajaja, home estaria bé intentar no caure tampoc en la categoria de frikisme antisocial :)

Marc Gil ha dit...

Molt bona review del joc!

Si hi saps jugar, jo crec que s'entén prou bé. Semblen interessants. Particularment em mola la dels rius...que deu ser una guerra total per aconseguir el putu riu.

Estic amb el Txes, d'aquí uns mesos, partideta al canto dia si, dia també! jaja

Anònim ha dit...

pues jo ho he pillat tot a la primera, el proper dia que em pasi a mejia ens possen amb el catan normal, catan expansio per 6 jugadors, el catan ciudades y cabalerros, el catan navegantes y piratas, el catan del barbaros, el carcasone normal ( a sobre de le silles del catan de escadors) pero jugant amb els ninos del risk...