Fa uns dies el conseller de Medi Ambient va sorprendre a propis i estranys amb una nova mesura que pretén intentar que el nou Govern de la Generalitat apliqui a totes les vies dels voltants de Barcelona: reduir la velocitat màxima permesa dels 120 km/h actuals als 80 km/h. Venint d'aquesta conselleria, el motiu no és seguir fent mesures per reduir la mortalitat, sinó, està clar, reduir significativament la contaminació provocada pels vehicles.
No repetiré els meus arguments contraris a qualsevol mesura que es congratuli de disminuir gratuïtament la velocitat mitjana de les vies, sinó que em centraré en la pròpia proposta i els fins que busca.
En primer lloc m'agradaria posar en dubte la constitucionalitat de la proposta, al limitar-la només a les rodalies de Barcelona. Està clar que l'objectiu és l'àrea metropolitana on viu la meitat de la població catalana i per tant, el lloc on els efectes serien més notoris. Però si la mesura es pren perquè s'està convençut que un cotxe a 80 contamina menys que un a 120, la mesura hauria de ser per a tothom igual. O és que un ciutadà de Tarragona ha de tenir més dret a contaminar el món que jo (no oblidem que la contaminació es pot localitzar en certes zones, però que els efectes són globals)?
Apuntat això centrem-nos en el fi de la proposta. Realment que tots passem a circular a 80 reduirà significativament la contaminació atmosfèrica? No ho tinc tan clar. En primer lloc ens situarem en un escenari ideal: la circulació sempre és fluïda com per permetre circular a ambdós límits, i la gent respecta els límits. Pensant en aquest escenari el conseller devia pensar: el consum homologat d'un cotxe a 80 pot arribar a ser uns 2l/100 km inferior a 120, aquí tenim potencial per millorar. Sense posar en dubte els consums homologats, sí discrepo sobre els efectes reals. En la conducció real, a 120 tots els conductors amb intenció de no passar d'aquesta velocitat ja estan circulant amb la marxa més llarga que ofereixi el vehicle (5a normalment, 6a cada cop més cotxes nous). Aquesta és una marxa creada precisament per desofegar el motor i mantenir llargs trajectes a d'altes velocitats i amb un consum moderat. A 80, per contra, molts conductors (la majoria amb vehicles gasolina per no anar amb el motor en el límit baix de voltes) circularan encara amb 4a, marxa pensada precisament per obtenir parells considerables en avançaments en vies convencionals, i per tant que no ofereix un consum tan òptim. Així doncs fins i tot en aquest món ideal, els efectes de la mesura no serien tan significatius, ja que en una meitat dels conductors no implicaria l'efecte desitjat. Si a això hi sumem que a la majoria d'hores (precisament quan hi ha més vehicles i l'estalvi hauria de ser més important) no es pot anar ni a 80 ni a 120 perquè sempre hi ha embussos (font de contaminació per excel.lència, ja que consumim sense moure'ns i quan ens movem anem amb 1a en procés d'arrencada), queda clar que aquesta proposta és una nova solució absurda a la què ens tenen acostumats els polítics i feta més de cara a la galeria que buscant efectes pràctics.
Abans no se'l titlli d'antiecologista, deixa aquí un servidor la seva contraoferta per a aconseguir una reducció important de la contaminació, amb mesures que de ben segur seran més populars: acabar amb els embussos, que són la font principal de contaminació. Com? Creant una xarxa ferroviària de rodalies de primer nivell que permeti que la moltíssima gent que viu a Barcelona i treballa a fora o viceversa deixi d'usar el cotxe per agafar el tren (com amb el pas dels anys s'ha anat aconseguint a Barcelona, on estic segur que la majoria de la gent va a treballar cada dia amb metro o autobús, i que encara augmentarà més amb la futura L9 que precisament comunicarà els barris actualment aïllats). Aquesta xarxa de trens hauria de comunicar no només els pobles sinó, com en països europeus més avançats, polígons industrials grans com els què jo treballo. Això permetria unir molta gent que actualment viatja sola en un cotxe en un únic mitjà net com un comboi de tren (net, no perquè vagi amb electricitat -que d'algun lloc surt i no sempre és una energia neta-, sinó perquè en molts trams pot funcionar quasi sense electricitat). Aquesta actuació, junt amb una remodelació de les rondes perquè en tot tram tinguin com a mínim vorera per quan hi ha avaries o accidents, haurien de contribuir a millorar el trànsit de l'àrea metropolitana molt més i a un cost similar que no el quart cinturó, que només seguirà fomentant l'ús del cotxe i no solventa el trànsit a les entrades i sortides de Barcelona, que al final és on hi ha més embussos. Si ICV vol guanyar-se el respecte dels seus votants i de molts de potencials hauria de centrar els esforços en aquest punt del seu programa, més que llençar propostes impopulars i de poc efecte pràctic.
24 de desembre 2006
I ara a 80 km/h... (i el quart cinturó)
Escrit per sukkus a les 08:56
Categoria: Actualitat
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
2 comentaris:
Doncs si, una parida com una casa. A més d'un i de dos els agradaria poder anar a 80 a les hores puntes.
Transport públic decent ja! I prou de circular amb transport privat a les ciutats.
Ah! clar, que són solucions més cares...bé, potser a la llarga no. Si bé ens diuen que fumar mata i que és una càrrega per a la Seguretat Social, també podrien comentar els augments d'afeccions respiratòries com l'asma que també costen calers i que deriven de la ingent contaminació dels nuclis urbans. Prou d'hipocresies i més acció realista i efectiva.
totalment d'acord, em sembla que no cal donar la meva opinió pq tots dos ho deixeu ben clar.
Deixa el teu comentari