08 de gener 2006

Les 7 meravelles del món modern


Actualment està en marxa a Internet una consulta a nivell mundial per elegir quines serien les 7 maravelles del món modern. Una iniciativa que tracta d'imitar l'elecció que en l'any 200 a.C. va fer Philon de Bizanci, destacant set maravelles d'aquell món passat per a servir de guia de viatge a la població d'Atenes. Naturalment aquelles maravelles només abarcaven el territori llavors conegut per les civilitzacions greco-romanes. Aquella innocent elecció va permetre passar a la posteritat al Far d'Alexandria, el Temple d'Artemisa, l'Estàtua de Zeus, el Colós de Rodes, el Mausuleu d'Halicarnàs, els Jardins Penjants de Babilònia i les Piràmides d'Egipte. Lamentablement degut a la desídia humana, de tots aquells monuments només queden en peu les piràmides, per la que la resta de maravelles només poden ser imaginades a través dels documents històrics.

El nou projecte neix a l'any 2001 de la mà de l'aventurer suís Bernard Weber. Amb la participació final de més gent, es van recollir vots de tot el món proposant quines podrien ser les noves maravelles. Els 77 monuments més votats van ser considerats per un comitè d'experts, qui va confeccionar la llista de 21 finalistes que es va fer pública l'1 de gener d'aquest any. Durant tot l'any es pot votar per les 7 maravelles que cadascú cregui i les candidates més votades seran proclamades l'1 de gener del 2007.

La iniciativa em va fer molta gràcia, em va portar els records de quan era petit i a casa el meu avi hi havia un llibre semblant: describia les maravalles de l'antiguitat i acte seguit mostrava moltes de les maravelles actuals. Com sempre m'ha agradat classificar les coses, jugava a seleccionar les 7 que jo opinava serien les actuals. No me'n recordo massa de què apareixia en aquell libre, ni quines elegia, però la iniciativa és igual al què jo llavors pensava i aquest cop he tornat a jugar entre les 21 candidates proposades. Lamentablement els vots no es poden fer gratuïtament on-line sino a través de línies de telèfon internacionals. Trobo que és una verdadera pena que limitarà una participació espectacular a nivell mundial.

Ja que m'he matat a fer una elecció que no faré oficial (tampoc massa important doncs només he vist en la realitat 5 de les 21 candidates), la deixo aquí per comparar-la l'any que ve respecte la que resulti i per invitar a possibles lectors a deixar les seves eleccions:

Piràmides de Gize (Egipte)
Taj Mahal (Índia)
Angkor (Cambodja)
Hagia Sophia d'Istambul (Turquia)
Alhambra de Granada (Espanya) - única vista en la realitat
Petra (Jordània)
Kremlin / St. Basil (Rússia)

Les 4 candidates vistes i descartades són la Torre Eiffel, l'Estàtua de la Llibertat, el castell de Neuschwanstein i l'Opera House.

Més informació: www.n7w.com

6 comentaris:

Anònim ha dit...

Jo vaig entrar fa molts mesos a aquesta pàgina i diria que sí vaig votar... potser era per la preselecció... en qualsevol cas, em quedo amb:

· Angkor Wat, Cambodja
· Estàtues Illa de Pàscua
· Gran Muralla, Xina
· Piràmides de Giza, Egipte
· Stonehege, UK
· Petra, Jordània

No totes són potser les més faraòniques o maques, però crec que són les 7 millors.

Anònim ha dit...

Sí, si era fa mesos havia de ser la preselecció, perquè els candidats finals els van publicar l'1 de gener.

Aquí crec que hi ha molts criteris, perquè maravella no és molt concret? Vol dir maco? vol dir matada (com la Muralla xinesa)? I clar, en el món modern, s'ha de valorar que fos una matada en el seu temps, tot i que ara no és res de l'altre món (rollo Stonehege)?

Però aquesta és la gràcia de l'elecció, que cadascú tindrà el seu criteri i que ells no te'l marquen, jo he apostat més per la bellesa que per la matada en el seu temps.

Anònim ha dit...

Santa Sofia, o Hagia Sophia, vaig tenir la sort de visitar-la l'estiu passat. La veritat és que és curiosa de veure i té una gran història al darrera per haver passat d'una catedral cristiana a una mesquita molt important. Però, què vols que et digui, no sé jo si és comparable a les piràmides. Per altra banda, davant mateix de Sta. Sofia hi ha la que es coneix com la Mesquita Blava, que per mi, potser perquè hi vaig entrar primer, és encara més impressionant per les dimensions que té. Clar que no té tanta història.

Anònim ha dit...

AKI NO SURTEN LES 7 MARAVELLES DEL MON POSEULES PERFEVOR.

Anònim ha dit...

Suposo que et deus referir a les 7 maravelles del món antic, surten llistades però no hi ha massa info. Aquí en pots trobar més:

http://wonderclub.com/AllWorldWonders.html

A part de les 7 clàssiques hi ha 7 maravelles medievals, naturals i molt més. Per cert també del món modern, el què no m'he parat a llegir és amb quin criteri estan en aquesta pàgina.

sukkus ha dit...

Bé, sembla que finalment sí es pot votar per Internet, sempre i quant et registris.Bé, per això està hotmail...

Les piràmides d'egipte les han considerat candidates honorífiques i no es poden votar, així que les canviat pel Machu Pichu